De uitdrukking “Ik wens u veel personeel toe” kent zowel een Joodse als Arabische achtergrond. Het hebben van veel medewerkers wordt al sinds de oudheid geassocieerd met het hebben van veel zorgen. Is het motiveren van medewerkers de oplossing?

banner horeca blog

De automatisering slaat misschien toe in de horeca, maar horecawerk blijft altijd mensenwerk. Zodoende ontkom je er als manager of ondernemer niet aan dat je medewerkers moet aansturen en motiveren. Maar klopt dat wel? Moet je medewerkers altijd aansturen en motiveren? In dit artikel gaan we dieper op dit vraagstuk in.

Voordat we de vraag "hoe motiveer je medewerkers in de horeca" kunnen beantwoorden, moeten we nog twee andere vragen beantwoorden:

  1. Wat is motivatie precies?
  2. Waarom zou je medewerkers motiveren?

WAT IS MOTIVATIE PRECIES?

Motivatie is dat wat een persoon drijft. Met andere woorden: dat wat een persoon tot het ondernemen van actie aan zet. Hierbij kan nog een belangrijk onderscheid worden gemaakt, namelijk tussen "intrinsieke motivatie" en "excentrieke motivatie". Hiermee wordt bedoeld dat een persoon vanuit zichzelf gemotiveerd kan zijn, of gemotiveerd kan worden door externe bronnen.

De wetenschap is er niet helemaal uit waar het onderscheid precies ligt tussen deze twee soorten motivatie, maar vaak wordt gezegd dat motivatie die vanuit de persoon zelf komt, tot meer, betere en creatievere acties leidt. Als we die gedachtegang verder volgen, kunnen we stellen dat het beter is om medewerkers te helpen eigen motivatie te vinden, dan deze van buiten op te leggen. Meer daar over verder op in dit artikel.

WAAROM ZOU JE MEDEWERKERS MOTIVEREN?

Het motiveren van medewerkers is belangrijk omdat ondernemers en managers veel energie en tijd kan schelen. Ook voor de medewerkers is het prettiger om (intrinksiek) gemotiveerd te zijn, maar dit artikel is geschreven voor ondernemers en managers. Het op de juist manier motiveren van werknemers scheelt energie: je hoeft ze niet steeds weer uitgebreid te motiveren. En het scheelt tijd: je hoeft ze niet om de haverklap opnieuw te motiveren.

HOE MOTIVEER JE MEDEWERKERS IN DE HORECA?

Bij "wat is motivatie precies?" hebben we uitgelegd dat het beter is om medewerkers te helpen eigen motivatie te vinden, dan deze van buiten op te leggen. Dat betekent dus dat we, om medewerkers te motiveren, vanuit de medewerker moeten denken. Maar is makkelijker gezegd dan gedaan. Een eerste stap is om met de medewerker in gesprek te gaan: vraag wat de medewerker wat hem of haar drijft en waarom.

Work in progress 26-11-2018.

 


Heb je aan de hand van dit artikel vragen of ben je op zoek naar hulp en advies op het gebied van het motiveren en trainen van horecamedewerkers? Laat ons je vraag weten via ons contactformulier, we helpen je graag verder!

LEES MEER:

Hoe verbeter je gastvrijheid in de horeca?

Waar moet je aan denken als je gaat starten in de horeca?